Viu la natura a kirgistan

Aquesta frase podria ser l’eslògan per promocionar el país en els proper anys, i seria ben cert .És un paradís pels amants de la muntanya i dels animals. Així com a Uzbekistan el més interessant són les mesquites i construccions similars, aquí és un lloc per venir a caminar, fer esports de neu, alpinisme, muntar a cavall…i en els propers anys estarà ple de “motxilerus” atrapats en aquest paisatge alpí.

Les carreteres són impressionants, per anar des de la frontera fins a la capital, vam  passar dos ports de tres mil i pico metres i un túnel de casi 3 km, sense cap curva i amb un desnivell considerable. En aquesta època de l’any, durant el camí, hi pots trobar de tot, ramats de vaques, de xais, pastors a cavall, yurts a peu de carretera, botiguetes improvisades i algun cafè on et fan plats regionals, boníssims i barats.

En aquest país és inevitable fer llargues tirades amb taxi compartit o amb furgoneta i el millor que es pot fer per passar les hores és gaudir del paisatge.

La capital, lluny de ser una gran ciutat cosmopolita té gairebé de tot, només li cal una mica de temps. Fa relativament poc el país era un dels més pobres del món i poc a poc s’està obrint al turisme i incrementant el seu poder econòmic. No és que hi hagi massa res a fer, bàsicament nosaltres hem aprofitat per fer gestions que anàvem arrossegant i descansar a una Guesthouse molt acollidora, portada per un japonès a qui li agrada molt el vodka,. El lloc el vam acabar trobant després de molt voltar per tots els possibles llocs que posava a la guia.

El més impressionant de Bishkek són els bazars, l’Osh bazar és enorme!!!! Hi  ha la part de menjar, de roba (amb passadissos tant estrets que has de passar de costat), de tecnologia, de joguines, de productes per la casa…vaja de tot, a més, com bé ens va recomanar en Carles, un noi d’Olot que vam conèixer, s’hi menja molt bé i barat. Quan camines per la  ciutat has d’anar alerta perquè està tota plena de roures i els WALNUT cauen per tot arreu, si fa una mica de vent sembla una guerra. I si agafes furgoneta ja et pots preparar i agafar aire perquè en la meitat d’espai d’un autobús de Barcelona hi posen el triple de gent.

És habitual trobar nois joves que es paren pel carrer per parlar amb tu, molts d’ells el que volen és practicar una mica d’anglès, però en general la gent és molt més seca que a Uzbekistan, sempre i quan no vagin massa beguts. Una ampolla de vodka val uns 20 cèntims d’euro, menys que una d’aigua o que un suc de fruita, així que ja deveu suposar que es pren aquí per passar la sed. Principalment els homes grans segueixen portant els barrets regionals, tot i que el d’aquí és força més divertit i una mica més ridícul.

La principal atracció turística del país és sense cap dubte el llac Issik-kool. El segon llac alpí més gran del món, amb una profunditat de fins a 700 m i que degut a la seva salinitat i extensió no es glaça mai. Diuen que els soviètics hi feien proves amb submarins. Està tot envoltat de muntanyes i a l’estiu s’omple de russos que hi venen a passar uns dies de “platja”.

Karakol és la ciutat més gran que hi ha al voltant de llac i és on vam fer una mica de campament base. Per sort, vam trobar un apartament fantàstic que ens va servir de caseta durant 4 dies. Els diumenges fan un mercat d’animals, és molt divertit i pels quatre preus que vam preguntar, comprar un cavall no és massa car, la única pega és que els cavalls kirgs no poden sortir del país.

En aquesta època de l’any ja comença a fer fresca, bé, molt fred…els passos de muntanya tenen dos pams de neu i els jailoos (pastors de muntanya) ja baixen cap a les valls a passar-hi l’hivern. La millor època per venir diuen que és entre juny i agost, encara que si el que es vol és gaudir de l’esqui, a l’hivern o per setmana santa ha de ser impressionant!!!! Nosaltres vam ser molt prudents, només vam anar a fer una caminadeta d’un dia que va ser preciosa, caminar sols per la vora del riu fins a arribar a la vall de les flors (que ara no n’hi havia) i poder veure Yurts, ja a punt de recollir i tota mena de pastures i animals en plena natura va ser tot un luxe. També vam arribar a un sanatori que segons els locals  Yuri Gagarin, l’astronauta, venia a fer descompressions després d’una missió estel·lar!!!

A la banda sud del llac hi ha molts poblets típicament kirgs sense  massa res a fer però a un cop de pedra del llac, si el temps acompanya és molt agradable passar la tarda a la vora de l’aigua contemplant al fons les muntanyes.

De tornada cap a la capital, a la furgoneta vam conèixer en Cuba, un noi kirg que està estudiant a noruega. Ara passava les vacances a casa i estava esperant a que vinguessin gent del departament on fa la tesi, per fer una expedició a les muntanyes i observar lleopards polars, ossos, llops i tota mena d’animals de muntanya. Va estar molt interessant de conèixe’l i tot i que no vam poder veure tots aquests animals al natural ens en va ensenyat fotos d’expedicions passades.

De Bishkek a Osh, la segona ciutat més important hi ha unes 10 hores de taxi, amb les corresponents parades per dinar, anar al lavabo i gràcies al simpàtic conductor que teníem fer unes quantes fotos. Osh és un poble de pas, està en plena vall del riu Fergana i des d’aquí es passa cap a Uzbekistan, Tajikistan o com farem nosaltres, cap a Xina. És una ciutat sense cap encant especial i de les més musulmanes de la zona. Aquí es nota que les dones van més tapades, que als cafès només hi trobes homes i el cant dels Imans cridant a la gent a la mesquita és la banda sonora la ciutat.

Conseguir passar una frontera sempre té una mica de intringulis, aquesta que passarem ara està tancada el cap de setmana, així que estarem a Osh fins diumenge al vespre que un autobus-llit (si, un autobus on en comtes de seients hi ha lliteras) ens portarà directament a Kashgar, a la regió sudoest de la xina. Creuem els dits perquè tot surti bé i no haguem de passar masses hores a la frontera!!!

5 Respostes

1. molta sort per passar a la Xina!!!!! PETONETS

2. Xiquets!!!

Quines fotos tan guapes!!!

Ara a disfrutar de la xina!

Records!!!!!

• Hola guapos,
      M´encanta la redacció, es com si estessím viatgant amb vosaltres! Només ens falta l´atmosfera.

Que disfruteu la Xina.

Petonets i abraçades ben fortes de tots nosaltres.

3. Ei nens, pel que veig va tot molt bé, oi? Apa, a seguir gaudint de l’espectacle.

Salut i força al canut!

4. Vamusssssss pa la Chinaaaaaaa!!!!!!!!!!!